Tekstgrootte
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Reguliere en speciale scholen werken voor de uitvoering en bekostiging van Passend onderwijs samen in regionale samenwerkingsverbanden.
In de regio Waterland is dat Samenwerkingsverband Waterland
Sinds 1 augustus 2014 hebben scholen zorgplicht. Dit houdt in dat de school een passende plek moet zoeken, als een kind extra ondersteuning nodig heeft. Dat kan aangeboden worden op:
Met de zorgplicht wil de overheid voorkomen dat kinderen thuis komen te zitten, omdat er geen passend onderwijsaanbod voor ze is. Algemene informatie over passend onderwijs vindt u op www.passendonderwijs.nl
Aanmelding van uw kind
Passend onderwijs legt een zorgplicht bij scholen. Ouders melden hun kind schriftelijk aan bij de school van hun keuze. Verwachten ze dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft, dan geven ze dit direct bij de aanmelding aan. Ook als ouders hun kind bij meerdere scholen hebben aangemeld, moeten ze dit bij de aanmelding aangeven. In dat geval krijgt de school van eerste voorkeur de zorgplicht. Dat betekent dat die school de taak heeft om het kind een passende onderwijsplek te bieden.
Passend onderwijs tijdens de schoolperiode van uw kind
De leerkracht van uw kind probeert het onderwijsaanbod af te stemmen op de onderwijsbehoefte van uw kind en dat lukt vaak goed. Ook als uw kind extra ‘lichte’ ondersteuning nodig heeft, biedt de leerkracht die zelf. De intern begeleider van de school kan ondersteuning organiseren. Denk aan hulpmiddelen voor een kind met dyslexie of een training om faalangst te verminderen. Dit valt allemaal onder ‘basisondersteuning’.
Is extra ondersteuning nodig? Dan vullen de leerkracht en intern begeleider samen met u een ontwikkelperspectief op. U brengt samen in kaart welke ondersteuning past bij uw kind. Uw kind krijgt vervolgens het meest passende maatwerkarrangement, in de eigen basisschool.
Heeft uw kind meer nodig? Dan kan het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs passender zijn. Uw kind heeft hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring nodig van het samenwerkingsverband. Daarmee krijgt uw kind een specialistisch arrangement, met afspraken over de duur.