Tekstgrootte
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Reguliere en speciale scholen werken voor de uitvoering en bekostiging van Passend onderwijs samen in regionale samenwerkingsverbanden. In de regio Waterland is dat Samenwerkingsverband Waterland
Sinds 1 augustus 2014 hebben scholen zorgplicht. Dit houdt in dat de school een passende plek moet zoeken, als een kind extra ondersteuning nodig heeft. Dat kan aangeboden worden op:
Met de zorgplicht wil de overheid voorkomen dat kinderen thuis komen te zitten, omdat er geen passend onderwijsaanbod voor ze is. Algemene informatie over passend onderwijs vindt u op www.passendonderwijs.nl
Hoe werkt het tijdens aanmelding van uw kind?
Passend onderwijs legt een zorgplicht bij scholen. Ouders melden hun kind schriftelijk aan bij de school van hun keuze. Verwachten ze dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft, dan geven ze dit direct bij de aanmelding aan. Ook als ouders hun kind bij meerdere scholen hebben aangemeld, moeten ze dit bij de aanmelding aangeven. In dat geval krijgt de school van eerste voorkeur de zorgplicht. Dat betekent dat die school de taak heeft om het kind een passende onderwijsplek te bieden.
Binnen 6 weken nadat uw kind is ingeschreven, stelt de school het ontwikkelingsperspectief voor uw kind vast. De school voert hiervoor op overeenstemming gericht overleg met u. Daarnaast kan de school informatie gebruiken over eerder verleende hulp en ondersteuning en behaalde leerresultaten. De school spreekt met u, kijkt naar de thuissituatie en doet eventueel aanvullende observaties of onderzoek. Als ze voldoende informatie heeft, stelt de school het ontwikkelingsperspectief van uw kind op waarin staat welke onderwijsdoelen uw kind zal kunnen halen.
In principe wordt uw kind geplaatst op de school waar u uw kind aanmeldt, eventueel met extra ondersteuning. Als betreffende school de benodigde ondersteuning niet kan bieden dan wordt er binnen het samenwerkingsverband met de ouders gezocht naar een andere school in het regulier of speciaal (basis) onderwijs die de noodzakelijke ondersteuning wel kan bieden.
Hoe werkt het tijdens de schoolperiode van uw kind?
De leerkracht van uw kind probeert het onderwijsaanbod af te stemmen op de onderwijsbehoefte van uw kind en dat lukt vaak goed. Ook als uw kind extra ‘lichte’ ondersteuning nodig heeft, biedt de leerkracht die zelf. De intern begeleider van de school kan ondersteuning organiseren. Denk aan hulpmiddelen voor een kind met dyslexie of een training om faalangst te verminderen. Dit valt allemaal onder ‘basisondersteuning’.
Is extra ondersteuning nodig? Dan vullen de leerkracht en intern begeleider samen met u een ontwikkelperspectief op.
U brengt samen in kaart welke ondersteuning past bij uw kind. Uw kind krijgt vervolgens het meest passende maatwerkarrangement, in de eigen basisschool.
Heeft uw kind meer nodig? Dan kan het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs passender zijn. Uw kind heeft hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring nodig van het samenwerkingsverband. Daarmee krijgt uw kind een specialistisch arrangement, met afspraken over de duur.