Tekstgrootte
Positief oordeel van de Onderwijsinspectie: Bij CPOW draait het om de ontwikkeling van elk kind
Bij CPOW zien we onderwijskwaliteit als iets dat verder gaat dan cijfers en prestaties alleen. Voor ons betekent goed onderwijs niet alleen leren en presteren, maar ook aandacht voor het welzijn, de verwondering en de persoonlijke ontwikkeling van onze leerlingen. Dat is niet altijd meetbaar, maar wel voelbaar. Dit is de basis van onze aanpak, waarin kinderen zich veilig en gezien voelen op school en waarin ze de ruimte krijgen om te groeien en te leren.
Wat maakt ons onderwijs bijzonder?
Het bestuur en onze scholen hebben een positief oordeel van de Onderwijsinspectie gekregen, waarmee wordt bevestigd dat we voldoen aan alle gestelde kwaliteitsnormen. Dit betekent dat kinderen zich in een veilige en stimulerende omgeving kunnen ontwikkelen en dat het onderwijs dat we bieden, van hoge kwaliteit is. We zijn trots op het vertrouwen dat ouders, leerlingen en medewerkers in ons stellen en blijven ons dagelijks inzetten om dit waar te maken.
Een cultuur van samenwerking, aandacht en groei
Het bestuur van CPOW houdt zorgvuldig zicht op de kwaliteit van ons onderwijs. Drie keer per jaar bezoekt het bestuur de scholen. Tijdens deze bezoeken gaan het bestuur, de directies en teams met elkaar in gesprek en presenteren de directies hun ambities en plannen voor het komende schooljaar. Twee keer per jaar analyseren we de (onderwijs)resultaten en gaan het bestuur en de scholen met elkaar hierover in gesprek. Ook voeren we regelmatig tevredenheidspeilingen uit onder leerlingen, ouders en medewerkers en meten we jaarlijks de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. Door onze oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs te volgen, krijgen we een goed beeld van hoe passend het uitstroomniveau is geweest. Deze betrokkenheid en open communicatie zorgen ervoor dat we kunnen blijven groeien en verbeteren.
Op onze scholen werken we aan een kwaliteitscultuur waarin samenwerking en van elkaar leren centraal staan. Leerkrachten kijken bij elkaar in de lessen, delen hun methodieken en aanpakken en worden ondersteund door een open cultuur van voortdurende ontwikkeling. Geïnspireerd door de methodieken van Stichting Leerkracht en Lesson Study, wordt er systematisch feedback en reflectie toegepast. Hierdoor kunnen onze medewerkers hun lessen continu verbeteren en beter inspelen op de behoeften van de leerlingen.
Werken aan duurzame kwaliteitsverbetering
Binnen onze scholen hanteren we een evidence-informed werkwijze, waarbij leerteams een belangrijke rol spelen. In deze teams analyseren leraren en kwaliteitscoördinatoren de onderwijsresultaten op basis van data om beter inzicht te krijgen in wat werkt en waar verbeteringen mogelijk zijn. Het structureel delen van kennis en het observeren van elkaars lessen dragen bij aan een brede en gedeelde professionaliteit. Dit zorgt voor continuïteit in de onderwijskwaliteit en stimuleert een lerende organisatie waarin zowel leerlingen als medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen.
Met deze leergemeenschap van professionals ondersteunen we op al onze scholen een cultuur waarin kwaliteit en groei hand in hand gaan. Door samen te werken en open te staan voor elkaars inzichten en ervaringen, bouwen we continu aan een omgeving waarin kinderen en medewerkers tot bloei kunnen komen.
Samen bouwen aan de toekomst
Bij CPOW geloven we in samenwerking met ouders, medewerkers en partners om een leeromgeving te creëren waarin elk kind centraal staat. We nodigen u uit om met ons bij te dragen aan een toekomst waarin kinderen vol vertrouwen en nieuwsgierigheid de wereld ontdekken en waarin ze worden ondersteund om het beste uit zichzelf te halen.
Met de positieve beoordeling van de inspectie op zak, kijken we ernaar uit om onze scholen verder te versterken en samen te bouwen aan waardevol onderwijs voor iedereen.