Van drop-out naar juf!

Geplaatst op: 23 april 2020


 ‘Al vanaf groep 6 werd er tegen mij gezegd dat ik juf moest worden. Ik was een regeltante, was altijd bezig om iedereen te helpen en vertelde de andere kinderen wel wat we moesten doen’. Maar de route naar het lesgeven op de basisschool ging voor de 30-jarige Lisa de Wit niet zonder horten of stoten.

‘De basisschool ging hartstikke goed en ik kreeg een hoger advies mee naar de middelbare school. Maar de middelbare school was stom, saai en zeer irritant. Allemaal mensen die iets van mij wilde en ik moest altijd maar.’ ‘Leren was vervelend’ zegt Lisa. ‘Ik heb het uiteindelijk zo ver laten komen dat ik van school gestuurd ben. Geen middelbareschooldiploma, geen pabo, maar een drop-out.’


Van drop-out naar juf

Op de opleiding administratief medewerker (niveau 1) heeft Lisa weer een beetje het plezier van school ontdekt. ‘Het werk was natuurlijk veel te makkelijk, maar er werd op dat moment in iets anders geïnvesteerd: in mij. Er werd naar mij geluisterd in plaats van naar de grote groep te kijken en er maar voor te zorgen dat ik in die grote groep zou passen.’ Vervolgens is Lisa de opleiding tot onderwijsassistent (niveau 4) gaan volgen. ‘Op mijn 17e heb ik kennis gemaakt met CPOW, doordat ik als onderwijsassistent stagiaire terecht ben gekomen op ’t Prisma. Hier heb ik met ontzettend veel plezier gewerkt. Ik kon hier blijven werken, maar ik ben na het behalen van mijn studie een jaar naar het buitenland geweest om als au-pair te werken.’

Na een fantastische periode in Washington DC, is Lisa toch weer de schoolbanken ingedoken. ‘In 2016 heb ik de hbo-studie Pedagogiek afgerond, maar eigenlijk wist ik al een tijdje dat ik niet als pedagoog aan het werk wilde gaan. Ik wilde het onderwijs in!’ Doordat zij meerdere malen stage heeft gelopen op basisscholen, haar eindscriptie heeft geschreven op ’t Prisma, en zij hier tussendoor nog een aantal keer terug is geweest om te helpen, is Lisa al die jaren verbonden gebleven met het onderwijs. ‘Ik ben uiteindelijk ook niet als pedagoog aan het werk gegaan, maar ik ben gaan werken als onderwijsassistent. In 2017 heeft Kathy Stander (directeur van ’t Prisma) mij voorgesteld binnen CPOW, op De Binnendijk.

Zij-instromer

Op De Binnendijk is Lisa begonnen als onderwijsassistent bij de kleuters. ‘Een ontzettend fijne school, waar ik met heel veel plezier heb gewerkt. Maar toch voelde ik altijd nog de drang om mijn eigen groep te draaien. Annemiek Langedijk, destijds directeur van De Binnendijk, heeft mij geholpen met het ‘aanvragen’ van het zij-instroom traject bij CPOW.

 

Toen ik uiteindelijk op mijn 28e het zij-instroomtraject, in samenwerking met CPOW, mocht doen op de iPabo, ben ik weer teruggegaan naar ’t Prisma.’

Lisa voelde direct dat zij de juiste beslissing had genomen. ‘Het voelde als thuiskomen' zegt Lisa lachend. ‘Ik voelde direct dat ik echt op mijn plek was voor de klas. Hier kan ik volledig zijn wie ik ben en hoe hoef ik geen masker meer voor te houden. Ik had de mazzel dat ik mijn traject kon doen op een school die ik al kende. Ik kende niet alleen de school, maar ook de collega’s, en zij kende mij. Dit heeft het traject voor mij zeer waardevol gemaakt, omdat ik mij volledig kon richten op het (leren) lesgeven en mijn ontwikkeling. Tijdens dit traject zijn er in mijn privéleven en op mijn werk nogal wat dingen gebeurt, dit heeft het traject niet makkelijker gemaakt. Het was veel en druk, maar door flink door te zetten en steun te krijgen van een heel fijn team van collega's heb ik het kunnen realiseren.' En doordat zij dit geraliseerd heeft, is Lisa de eerste geslaagde zij-instromer binnen CPOW. 'Ik ben hier ongelooflijk blij mee!' 

Een schat aan ervaring

Lisa heeft geen moment spijt van het traject dat zij gevolgd heeft. 'Dit was voor mij de juiste weg om te bewandelen. Het was niet altijd eenvoudig. Ik ben soms te eigenwijs geweest en heb het vooral mijzelf erg lastig gemaakt. Maar ik heb enorm veel (leer)ervaring gekregen, doorzettingsvermogen ontwikkelt, en vooral aan mijzelf bewezen dat ik het kan. Natuurlijk was het een stuk makkelijker geweest als ik direct de iPabo had gevolgd, maar ik ben blij met mijn pedagogische achtergrond en mijn praktijkervaring. Ik had het niet anders willen hebben.'